MADE – Edukacja muzealna i artystyczna na rzecz rozwoju Głuchych
Projekt MADE jest współfinansowany przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS+ MŁODZIEŻ. Jest to 24-miesięczny projekt, który rozpoczął się w lutym 2019 r. i zakończy w styczniu 2021 r.
Celem projektu jest opracowanie modelu uczenia się, aby szkolić młode osoby niesłyszące w wieku od 18 do 35 lat, które staną się przewodnikami muzealnymi dla niesłyszących gości muzeum. Prowadzi to do większej integracji w społeczeństwie i pracy dla młodych Głuchych. Jednocześnie muzea stają się bardziej atrakcyjne dla niesłyszących odbiorców.
Udział w nim bierze ośmiu partnerów z sześciu krajów europejskich (Austrii, Irlandii, Włoch, Polski, Rumunii i Słowacji).
Celem partnerów projektu MADE jest opracowanie modelu nauczania, który umożliwi szkolenie młodych Głuchych na przewodników muzealnych dla odwiedzających muzea osób niesłyszących. Prowadzi to do większej integracji w społeczeństwie i w pracy dla niesłyszących młodych. Jednocześnie muzea stają się bardziej atrakcyjne dla niesłyszących odbiorców. Projekt dotyczy zróżnicowania narzędzi i praktyk interpretacyjnych, przestrzeni i kolekcji muzealnych. W ten sposób muzea stają się narzędziem integracji osób niesłyszących.
Po co skupiać się na muzeach i sztuce?
Ludzie nie potrzebują specjalistycznej wiedzy i nauki, aby zrozumieć i cieszyć się sztuką. Ważna jest sztuka sama w sobie. Gdy młodzi Głusi szkolą się na przewodników muzealnych, prowadzi to do zainteresowania ze strony innych osób należących do społeczności Głuchych. Zmienia relacje między społecznością osób niesłyszących a społecznością muzealną. Stwarza to nowe szanse oraz nowe możliwości interpretacji sztuki przez społeczność komunikującą się za pomocą języka wizualnego.
Celem projektu jest opracowanie modelu uczenia się, aby szkolić młode osoby niesłyszące w wieku od 18 do 35 lat, które staną się przewodnikami muzealnymi dla niesłyszących gości muzeum. Szkolenie pomaga młodym Głuchym zwiększyć swoje szanse na znalezienie pracy. Projekt analizuje różne sposoby interpretacji wystaw muzealnych i eksponatów. Bada także dostępne narzędzia i praktyki prowadzenia zwiedzających przez muzea. Projekt pozwala muzeom stać się miejscami włączenia osób niesłyszących.
Model uczenia się obejmuje bezpośrednie szkolenia i scenariusze uczenia się poprzez działanie. Oznacza to używanie przykładów z prawdziwych muzeów podczas szkolenia. Młodzi Głusi poznają sztukę i komunikację, a także uczą się interpretować i wyjaśniać dzieła sztuki.
Oto główne działania projektu:
- Analiza Kontekstu
- Szkolenie dla pracowników projektu
- Program nauczania dla Głuchych przewodników muzealnych
- Otwarte zasoby edukacyjne
- Warsztaty krajowe
Partnerami projektu: Edukacja muzealna i artystyczna na rzecz rozwoju Głuchych są:
- DeafStudio
- Programme Tiber Umbria Comett Education
- Pragma Engineering srl
- Asociatia Nationala a Profesorilor pentru Elevi cu Deficiente de Auz Virgil Florea
- Equalizent Schulungs Und Beratungs Gmbh
- Associazioni Unite dei Sordi della Regione Umbria
- Stowarzyszenie Rozwoju "Pitagoras"
- EQUAL Ireland Education and Related Services,