Numer projektu:
Nazwa: D.E.M.O.O. – Deaf Enjoy Music and Overcome Obstacles (Głusi cieszą się muzyką i pokonują przeszkody)
Czas trwania: 01.01.2024 – 30.06.2025
Program: Erasmus+
Akcja kluczowa: Partnerstwa na małą skalę w zakresie kształcenia dorosłych
Muzyka jest nie tylko formą sztuki, ale i niezwykle ważną częścią naszego życia, doświadczaną na wiele różnych sposobów. Jest środkiem do wyrażania emocji, zapewnia nam kanał do radzenia sobie i zrozumienia własnych uczuć (radość, smutek, złość). Jest formą rozrywki i socjalizacji, tworzy poczucie wspólnoty oraz sprzyja dialogowi między różnymi pokoleniami i kulturami. Jest formą komunikacji, pozwala na wyrażanie różnych stanów, historii, ważnych kwestii.
Odgrywa także znaczącą rolę wspomagania dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego, poprawia nastrój i zmniejsza stres, a nawet wspomaga leczenie (muzykoterapia). Jest nierozerwalnie związana z kulturą i tożsamością danej społeczności, jednocześnie będąc sposobem na zachowanie jej historii i obyczajów. Muzyka to forma kreatywności i osobistej ekspresji.
Niestety osoby niesłyszące są zazwyczaj wykluczone z tej formy aktywności kulturowej z prostego powodu - muzycy, stowarzyszenia zaangażowane w muzykę i wszelkie wydarzenia muzyczne zwyczajnie nie mają wystarczających informacji i narzędzi, aby świadczyć usługi wsparcia dla Głuchych. Nawet tłumacze języka migowego często nie posiadają kompetencji, aby tak zinterpretować muzykę, by głusi ją „poczuli”.
Projekt DEMOO chce przyczynić się do przełamania barier, jakie napotykają osoby niesłyszące w nauce muzyki. Obalić przeszkody, które utrudniają im pełne i efektywne uczestnictwo w społeczeństwie i kulturze na równi z osobami słyszącymi. Jednocześnie DEMOO będzie dążyć do doskonalenia umiejętności edukatorów i innego personelu związanego z nauką i poradnictwem dla dorosłych głuchych, zapewniając im narzędzia do odpowiedniego wspierania głuchych w nauce muzyki.
Cel ogólny:
- Stworzenie inkluzyjnego środowiska uczenia się, które umożliwi dorosłym Głuchym czerpanie przyjemności z muzyki poprzez wspieranie przełamywania barier komunikacyjnych oraz zapewnianie możliwości ekspresji, włączenia społecznego i dobrego samopoczucia emocjonalnego.
Cele szczegółowe:
- Opracowanie opartego na doświadczeniu i włączającego modelu uczenia się, skierowanego do niesłyszących dorosłych, w celu poprawy ich percepcji zmysłowej (wizualnej i dotykowej), aby lepiej doceniali muzykę.
- Promowanie włączenia społeczności Głuchych w życie społeczne w dziedzinie muzyki jako sposobu socjalizacji, komunikacji, dobrego samopoczucia emocjonalnego i stymulacji kreatywności.
- Rozwijanie umiejętności edukatorów dorosłych i specjalistów muzycznych, aby potrafili rozpoznawać indywidualne potrzeby dorosłych niesłyszących i wiedzieć, jak wspierać ich w nauce muzyki jako formy komunikacji, socjalizacji i dobrego samopoczucia.
- Utworzenie sieci obejmującej kluczowe grupy docelowe, takie jak społeczność osób niesłyszących, specjaliści z branży muzycznej i organizacje zajmujące się edukacją dorosłych.
- Podniesienie świadomości branży muzycznej w zakresie konieczności podjęcia konkretnych działań, aby doświadczenia muzyczne były dostępne dla społeczności, która żyjąc w ciszy, ma prawo „poczuć” muzykę i cieszyć się korzyściami, jakie ona niesie, bez barier społecznych.
- Głusi dorośli – jako beneficjenci kształcenia nieformalnego, działań promocyjnych i upowszechniających oraz biorący udziału w organizowanych włączających wydarzeniach muzycznych.
- Edukatorzy dorosłych/personel zajmujący się muzyką – jako osoby zaangażowane w projektowanie nieformalnego programu uczenia się obejmującego interaktywne, włączające i cyfrowe metodologie.
- Pośrednio zaangażowani interesariusze – społeczność i stowarzyszenia Głuchych, branża kulturalna i twórcza, krajowe stowarzyszenia muzyków/artystów, władze publiczne, ośrodki edukacyjne.
Associazioni Unite dei Sordi della Regione Umbria (Koordynator) - www.beta.pgcesvol.com/ausru
Tiber Umbria Comett Education Programme - http://www.tucep.org
CNSE, Confederación Estatal De Personas Sordas - www.cnse.es